کاربرد فنرها درصنعت

کاربرد فنرها در صنعت

 فنرها در تمامی صنایع به نوعی کاربرد دارند. در این مقاله با کاربرد فنرها درصنعت اشنا می شویم. انواع مختلفی از فنرها تولید می شوندکه برای صنایع و قطعات مختلف استفاده می شود.

 مهمترین کاربردفنرهادرصنعت فنرسازی 

فنر بندی برای خودروهایی که با شتاب نسبی زیادی حرکت می کنند به دلایل زیر ضروری میباشد:
الف: جذب ضربات چرخ که از جاده وارد می شود و کاستن انتقال آن به اتاق و سرنشینان.
ب: استهلاک ضربات چرخ ها و جلوگیری از انتقال آن ها به اتصالات و مفصل ها.
ج: فشردن دائم چرخ ها به سطح زمین و نتیجه افزایش نیروی کششی چرخ های محرک.
د: تماس چرخ های جلو با سطح جاده و تسلط راننده بر هدایت و کنترل بهتر خودرو.
وزن فنر بندی شده: وزن قسمت هایی از خودرو که روی فنرها قرار دارد را گویند.
وزن فنر بندی نشده: وزن قسمت هایی از خودرو که زیر فنرها قرار دارد.
فنر سخت شونده: فنری که با نیروی کم تغییرات طولی زیادی داشته باشد و با افزایش نیرو تغییرات طولی آن کاهش یابد فنر سخت شونده گویند این فنر در خودروهای سنگین کاربرد دارد.
فنر نرم شونده: فنری که ابتدا در مقابل بار کم دارای تغییرات طولی کم و سپس با افزایش بار دارای تغییرات طولی زیادی باشد فنر نرم شونده گویند.
همانطور که ذکر شد فنر کاربرد زیادی در انواع وسایل صنعتی دارد. با توجه به متفاوت بودن موارد استفاده فنرها، شکل های متفاوتی از فنر تولید می شود که کارایی بهتری در وسایل مختلف داشته باشند. تقسیم بندی فنرها بر اساس نوع ساخت و شکل آن ها انجام می شود. بر اساس نوع ساخت، فنرها به دو دسته کلی مارپیچی و پیچشی تقسیم می شوند که با توجه به نوع کاربرد و شکل آن ها به نام فنر کششی، فنر فشاری، فنر مفتولی وغیره نیز شناخته می شوند.

کاربرد فنر در قفل درب ها

یکی از موارد مهم کاربردفنرهادرصنعت فنرفشاری در قفل درب ها است. کاربرد فنر در قفل درب الزامی است و از دویست سال پیش تا کنون، این فنر در قفل درب ها  استفاده شده است. فنر به کار رفته در قفل، باعث می شود که قفل را کلید مخصوص آن باز کند.

کاربرد فنر در تجهیزات پزشکی

بسیاری از فنرهای صنعتی به شکل ها و ابعاد مختلف تولید می شود که در تجهیزات پزشکی از قبیل دستگاه های آندوسکوپی، ابزار ارتوپدی و جراحی، پمپ های پریستالتیک، دستگاه های استنشاقی، ویلچر و… استفاده میشود.

فنرهابه میزان مقاومت و تحملی که دارند، در تجهیزات پزشکی به کار می رود. برای مثال، در دستگاه های جراحی دستی از فنرهایی که مقدار تحمل بیشتری دارند، استفاده می شود.

فنرهای فشاری، کششی و فنرهای چرخشی از انواع فنرهای پرکاربرد در صنعت پزشکی می باشد. در دستگاه هایی مانند منگنه جراحی که نیاز به اعمال فشار وجود دارد، از فنرهای فشاری استفاده می شود. در مواردی مانند برانکارد و چراغ های جراحی بیشتر از فنرهای کششی استفاده می شود. در دستگاه هایی هم که به حرکت چرخشی و ایجاد خمش نیاز باشد، فنر چرخشی به کار می رود.

کاربرد فنر در لوازم خانگی

در لوازم برقی خانگی انواع فنرهای صنعتی به کار می رود.  لوازمی مانند: یخچال، ماشین لباس شویی، جاروبرقی و… هستند که به کمک فنرها می توانند نیازهای ما را بر طرف سازند و در زندگی روزمره مورد استفاده قرار بگیرند.

فنر با ایجاد مقاومت به باز و بسته شدن در یخچال و ماشین لباسشویی کمک می کند. همچنین استفاده از فنر در ماشین لباسشویی سبب می شود تا مخزن این دستگاه به حالت تعلیق درآید و به حفظ تعادل آن در زمان کار کردن دستگاه و چرخش آن کمک کند.

کاربرد فنرها در صنعت هوافضا

صنعت هوافضا از جمله صنایعی است که کاربرد فنرهای صنعتی در آن حیاتی است. فنرها اجزایی هستند که هواپیماها و ماهواره ها بدون کاربرد این قطعات هرگز نمی توانند عملکرد خاص خود را داشته باشند.

فنرها قطعات مقاومی هستند که در برابر فشارها و نیروهای اعمال شده دوام و مقاومت دارند. برای تولید فنر های کاربردی در هواپیماها و ماهواره ها به دلیل شرایط جوی و برای اطمینان از دوام و پایداری قطعه از مواد مقاوم مانند فولاد ضد زنگ استفاده می شود.

انواع مختلفی از کاربرد فنرها درصنعت هوافضا استفاده می شود. قطعات به کار رفته در سیستم هواپیما از جمله فنرها از حساسیت خاصی برخوردار است. فنر هم از اجزای اصلی این سیستم به شمار می رود که رعایت استانداردهای لازم در تولید و ساخت آن بسیار ضروری می باشد. با توجه به میزان فشارها و نیروهایی که بر فنر اعمال می شود و با توجه به شرایط جوی، فنر مناسب و مقاوم باید به کار رود. انواع متنوعی از فنرهای پیچشی، فشاری و کششی در قطعات مختلف هواپیما از جمله چرخ ها، درب ها، پره های فن، و… به کار می رود.

استفاده از فنر در صندلی ها از رایج ترین کاربردهای آن در هواپیما به شمار می رود. همچنین استفاده از فنر در کمدهای سقفی نیز از موارد کاربردی این قطعه می باشد. وجود فنر در این بخش از هواپیما کمک می کند تا استانداردهای لازم حفظ شود و استفاده از آن در حین پرواز بدون خطر باشد.

درب های هواپیما نیز از مواردی است که جهت حفظ ایمنی از فنرهایی با کیفیت بالا و مناسب در آن به کار گرفته می شود.

کاربرد فنر در صنایع پتروشیمی

بسیاری از فنرها در صنایع پتروشیمی کاربرد دارد. در این صنعت تجهیزات و ماشین آلات بسیاری به کار گرفته می شوند که در شرایط دمایی بالا و محیط های سخت و خورنده قرار دارند. فنرهای به کار رفته در این تجهیزات باید از مقاومت بالایی برخوردار باشد. تولید فنرهای مورد استفاده در صنعت پتروشیمی اغلب از آلیاژهای نیکل یا کبالت صورت می گیرد تا از خواص مکانیکی و مقاومت خوبی برخوردار باشد و از خرابی و زنگ زدن آن ها جلوگیری به عمل آید.

استخراج نفت یکی از مهم ترین کاربردفنرهادرصنعت پتروشیمی می باشد.  هنگام حفاری و استخراج نفت به کمک فنر می توان سرعت کار را کنترل و پیش بینی کرد.  در سیستم های مکانیکی دکل های نفتی نیز از انواع مختلف فنرها استفاده شده است.

کاربرد فنرها درصنعت الکترونیک

در بسیاری از وسایل الکترونیکی مانند: کامپیوتر و تلوزیون استفاده از فنرهای صنعتی کاربرد پیچیده ای دارد. انواع فنرهای فشاری، پیچشی، کششی و… در این صنعت به کار می رود. از مهمترین کاربردهای فنر در صنعت الکترونیک می توان به نگهدارنده باتری اشاره کرد.

فنرها در بسیاری از تجهیزات مانند پرینترها، رایانه و… وجود دارند و به کارکرد بهینه آن کمک می کنند. دستگاه های خودپرداز نیز با وجود فنر امکان انتقال اسکناس ها را به دست افراد می یابند. لرزش گوشی موبایل نیز با کمک فنر فراهم می شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره ی کاربرد فنرها درصنعت با فنرسازی ایران تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *